Identitats Digitals a l’abast de tothom?

La jornada del Paper de la innovació en la recerca activa de feina realitzada pel CEESC I la Consultora ITD a l’espai Plató del Pati Manning (CERC) va tractar essencialment de la recerca de feina i com la creació d’una identitat digital pot ajudar-nos en aquesta tasca.  

La identitat digital és tota petjada que deixem al món d’Internet sobre qui som, interessos, àmbits que ens agraden, professió. Aquesta té relació amb la nostra identitat real. 

Tant el Jaume Albaigés com l´Óscar Martínez, tots dos de la Consultora ITD, ens van presentar una idea clara i concreta de com la web ha de ser un espai on potenciar la imatge professional-identitat digital. També van apuntar com la presència en el món cibernètic fa xarxa i pot ampliar els horitzons professionals dels educadors i educadores. Qui no té presència a la xarxa no existeix.

Els educadors i educadores tenim petjada al món d’Internet? Existeix la identitat dels educadors socials a la Xarxa? Presentem experiències professionals a medis digitals com blocs, pàgines de perfils, fòrums?

Si bé ara utilitzem aquest espais per relacionar-nos amb amics i família cal ampliar el cercle per presentar la nostra professió i experiència als altres. Això, requereix de temps i processos d’assaig i error, degut al marge d’aprenentatge propi de cada nova tecnologia i i programari. 



La centralització d’aquesta identitat digital no pot fer oblidar, tal com feia palés la Carol Martínez, de la cooperativa Eduvic, la importància de les capacitats, actituds i aptituds del candidat a una oferta de feina: tenir habilitats socials, saber treballar en equip, tenir capacitat de gestió de les seves emocions, resolució de conflictes, etc. 

Hem d’aprendre a fer networking mitjançant recursos que ja utilitzen, periodistes, creatius, artistes, músics com a medi d’autopromoció. No només blocs, si no també eines per contactar amb gent per àmbit de professió com el linkedIn, el twitter. Sobretot ara que la família ha deixat de ser generadora de feina amb la pèrdua del boca orella.

Hem de capacitar-nos per crear i gestionar continguts, aprendre a referenciar i construir la nostra xarxa relacional, el nostre networking. Hem de pensar com traslladar els sabers sense exposar dades sensibles de les persones amb les que treballem. Saber alimentar, fer créixer i organitzar les nostres veus per no caure en un discurs únic i monòton. Donar cabuda a les tecnologies des de la responsabilitat i la crítica per entendre que les relacions també canvien. 

Si no entenem aquests canvis no podrem acompanyar a la gent en la seva inserció laboral, i aquesta romandrà fora per la bretxa digital sense accedir a les mateixes oportunitats que la resta de persones.

Mario Robles Rionegro
Educador Social
www.kaotot.blogspot.com