Una finestra a la web 2.0 que pretén que l’educació social tingui un lloc al món...

divendres, 26 de setembre de 2014

Posant en entredit el CEESC

Fa uns dies vam rebre a través de la nostra pàgina de facebook un missatge privat d’un educador social que ens va incomodar.

Després de contestar-li en privat, hem pensat que seria interessant fer públiques les inquietuds, queixes i precs que ens feia arribar perquè creiem que són les mateixes que poden tenir molts altres educadors i educadores socials que, com ell, no entenen o no coneixen el funcionament i la funció del CEESC.

Us exposem un resum del que se’ns va dir a través d’aquesta xarxa social i, seguidament, una carta oberta del nostre president, el Paco Gea, responent-li directament.

Aquí els apunts del missatge:
  • Al CEESC no sou conscients de la situació que pateix la nostra professió: educadors que no es contracten, educadors que no es supleixen i si es fa, no és amb educadors, altres figures que supleixen la nostra tasca, pocs drets laborals, poc reconeixement professional, entitats que no inverteixen on han d'invertir, entitats que deriven diners d'un centre cap a d'altres comunitats autònomes, entitats que no et deixen saber de quants diners disposes, entitats que fan servir el banc d'aliments, entitats que reben donatius i no inverteixen els diners.
  • La gent no es col·legia perquè fa més la gent a títol individual i/o amb associacions que no pas amb el Col·legi que l'hauria de defensar. Com és que no se sent cap reivindicació vostra ni res al respecte de la situació, però si de gent que ho fa a nivell individual o a partir de petites associacions. Així defenseu els educadors i educadores?
  • El CEESC hauria d'exigir, com la majoria de Col·legis d'altres professions, que els educadors estiguin col·legiats per poder exercir. Que les places en segons quins centres i/o serveis siguin exclusives per als educadors, que els educadors que estiguin de baixa i/o de vacances siguin reemplaçats per personal amb la mateixa qualificació acadèmica, que hi hagi més control del que es fa amb els torns i les tasques ja que no és equitatiu, equitat en els equips (més nois, que calen referents masculins). Com fer-ho? Doncs ben fàcil, primer per escrit i cordialment i, si no serveix, parem el tercer sector tant com faci falta.
  • Fa temps que toca moure's i no parlar i fer escrits que s'està demostrant que no porten enlloc. Les coses s'aconsegueixen amb moviment i no amb paraules perquè com diu la dita: si vols quelcom busques la manera i s ino ho vols, busques excuses.

I aquí la carta oberta del nostre president a aquest educador social:


Hola,

Sóc el Paco Gea, l'actual president del CEESC.

Sóc educador i treballo 40 hores setmanals. Tinc dos fills i una dona que a vegades es queixen de la meva absència i estic aportant al CEESC el temps que puc.

En una situació similar estan els companys de junta: la Mª Rosa, la Bego, la Lola, la Noe, l'Edu, el Rossend, l'Andreu, el Joan, el Rubèn, el Gabi, la Pepi, el Pep, l'Esteve, la Míriem, el Xavier Gasulla, el Xavier Puig, el Ricard i l’Esteve. Tots fem el que podem.

I què fem? Doncs demanem a les administracions que facin els plecs de condicions de forma correcta incloent la figura de l'educador allà on hagi d'estar, però no ens fan gaire cas, i com que ara la col·legiació no és obligatòria doncs no podem fer-hi gaire més.

I reivindiquem, perquè un dels nostres eixos d'actuació és la defensa dels drets de les persones que atenem, i així hem lluitat per la situació de la gent gran, de les dones que han patit violència de gènere, dels menors… i ho continuarem fent.

I sí, és cert que cada cop som menys. I què hem de fer? Dius que els educadors troben que poden aconseguir més coses de manera individual que col·legiant-se. Doncs si és així, si realment poden aconseguir més coses, endavant, no cal que es col·legiïn perquè el nostre objectiu no és créixer, és la defensa i regulació de la professió.

Però hi ha un to de retret en el teu missatge que no entenc. Jo no sé que és el que estàs fent tu en aquests dies de reivindicació, però precisament les persones que estem fent coses al CEESC, les fem de manera voluntària i desinteressada per als nostres companys, i no tenim adherència al càrrec, estem aquí perquè no hi havia ningú més que volgués acceptar aquest compromís.

El CEESC no és de la Junta de Govern, sinó de les educadores i els educadors socials, i aquí el teniu per fer-lo servir -si així ho voleu- com a plataforma de les vostres reivindicacions. Però no podem confondre el Col·legi amb un sindicat: tenim objectius diferents.
En tot cas, el que jo vull és llençar-te un oferiment: que enlloc de criticar la nostra gestió sense conèixer-la, vinguis i col·laboris, i aportis, i proposis i dinamitzis els teus companys i…

I en fi, que és molt fàcil fer discursos crítics des del sofà de casa amb paraules que exalten els ànims, i en canvi és molt difícil haver-se de comprometre a unes obligacions amb un grup de persones i dedicar el teu temps als altres.

Doncs això, que t'espero al CEESC per conèixer-nos i perquè t'animis a col·laborar.

Atentament

Paco



NOTA:
Aquest any hem presentat 4 recursos de reposició en relació amb la licitació de la gestió d'equipaments (Ajuntament de St. Vicenç dels Horts, Ajuntament de Terrassa, Ajuntament de la Llagosta i el Consell Comarcal del Montsià).

Amb relació amb aquest tema ens hem trobat amb el Sr. Joan Burjats i Bosch, Subdirector General de Seguiment i Avaluació de la Contractació Pública, per tal de treballar conjuntament en la sensibilització i elements de valoració de la conveniència del fet que pertànyer a un Col·legi professional sigui un element diferencial i positiu i que es tingui en compte en les bases de les licitacions.

També hem presentat 3 recursos en relació amb les bases regulades per a la contractació d’educadors socials (Ajuntament de Parets del Vallès, Ajuntament del Prat de Llobregat i Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols.).

Podeu consultar la memòria de l’any passat per veure dades del 2013 (pdf).

1 comentari:

  1. Perdó però volia afegir a les paraules del Paco que, desprès de llegir el primer paràgraf, el primer que he pensat ha estat: de quina professió parles? Has mirat bé el mercat de treball? Aquestes condicions són les de tots/es, no només les dels educadors socials. Sóc orientadora laboral de fa anys i, sincerament, un bon educador social no s'ha de mirar només el que li falta a ell sense mirar el que falta a les persones que té al seu voltant i amb les que treballarà. No és un JO...JO..JO...és un NOSALTRES i aquesta és una de les coses que hem de tenir més clares els educadors/es.

    En quant a ofertes laborals, jo veig unes 3 ofertes diàries noves d'educadors/es, potser no busquem al mateix lloc... i per altra banda, al menys en quant a centres, actualment s'està intentant equiparar als homes i dones educadors i educadores i t'asseguro que un home - educador és una de les coses més buscades del mercat de treball.

    Com et comenta el Paco, els educadors podem moure només si ens movem. Esperit crític: SÍ. Crítica destructiva sense aportar res més que queixes i sense propostes, no és pas educativa.

    Salutacions,

    ResponElimina