Una finestra a la web 2.0 que pretén que l’educació social tingui un lloc al món...

divendres, 23 de gener de 2015

Defensant els professionals, la professió i les persones que atenem

http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/Telenoticies-vespre/Reportatge-sobre-denuncies-en-un-centre-de-menors/video/5426615/#
Potser heu vist aquesta peça dels informatius de Televisió de Catalunya de l’11 de gener. Un cas que presumptament va passar fa 2 anys en un Centre de Menors que acull noies d’entre 12 i 18 anys tutelades per la Generalitat. 

Podeu veure el vídeo a través del 3alacarta.

Des del CEESC treballem dia a dia per tal de defensar els drets dels professionals de l’educació social, però també de les persones que atenem en el desenvolupament de la nostra professió.

Com defensem els professionals i la professió?
  • Atenent i donant resposta a les denúncies formulades per part dels professionals de l’educació social i/o dels ciutadans. Un dels principis ideològics del CEESC és la representació i la defensa professional sense caure en corporativismes reduccionistes, donar assistència, assessorament i defensa per part del CEESC, a tots professionals, amb els mitjans de què disposem i totes aquelles qüestions relacionades amb l’exercici professional. Continuem treballant per tal adoptar mesures que consideren convenient per a la defensa activa de la professió.
  • Vetllant pel respecte del codi deontològic professional, que entre altres coses ha de garantir que la l’ educador o educadora social actua en interès de les persones amb què treballa, respectant la seva autonomia i llibertat, mantenint  un tracte igualitari i evitant l’ús de mètodes i tècniques que atemptin contra la dignitat de les persones.
  • Establint contactes amb representants dels diferents moviments socials i grups de participació social i cívica que s’han creat davant les situacions de crisi per tal de defensar la professió, els professionals i la ciutadania.
  • Fent un seguiment de les convocatòries públiques de llocs de treball. Sol·licitem a les administracions que en els plecs de condicions incloguin la inclusió de la figura de l’educador ocial allà on ha de ser-hi, cosa que garantirà el bon desenvolupament d’aquelles tasques.
  • Presentant recursos de reposició en relació amb la licitació de la gestió de serveis on consta la figura de l’educadora i l’educador social. Amb la presentació d’aquests recursos pretenem que les convocatòries s’adeqüin a la normativa, en matèria diversa com és l’aplicació del conveni col·lectiu segons el sector, la categoria professional, les funcions a desenvolupar i la ratio dels professionals.
  • Fent un seguiment dels convenis col·lectius on consta la figura de l’educador/a social i la seva aplicació.
Us animem a informar-nos-nos sobre situacions que afecten els professionals de l’educació social i fer del CEESC una plataforma des d’on fer sentir les reivindicacions de les educadores i els educadors socials.

10 comentaris:

  1. Una pregunta: respecte el cas concret que surt a la notícia... Com vàreu fer aquesta defensa de la que en aquest article us vanaglorieu?
    Quines van ser les vostres aportacions en el cas en concret?
    Quin suport van tenir els professionals que van presentar la denúncia, per part del CEESC?
    Seria interessant saber exactament què va fer el CEESC, per animar-nos a creure en el sentit postiu de ser col·legiat/da.

    ResponElimina
  2. Em pregunto el mateix! Voldria saber quines accions concretes de suport als professionals va dur a terme el CEESC en aquest cas concret. Quan dieu que "ateneu i doneu resposta a les denúncies formulades per part dels professionals de l’educació social", així com també, "assessorament i defensa a tots els professionals", voldria saber en aquest cas concret, quina atenció, quina resposta i quin assessorament vau donar als professionals d'aquest cas en concret i com vau defensar-los. D'altra banda, voldria saber també quines actuacions concretes duu a terme el CEESC per tal de garantir el respecte de les persones amb qui es treballa, "evitant l’ús de mètodes i tècniques que atemptin contra la dignitat de les persones". Diu el Fiscal, en aquesta notícia, que s'han de prendre mesures perquè "això es pari radicalment", però no explica quines mesures s'han pres en aquest cas... Pot explicar-ho el CEESC? Seria interessant conèixer quines actuacions s'han dut a terme, ja sigui des de DGAIA, des de Fiscalia o des del mateix CEESC per evitar que aquests fets segueixin produint-se. Ens ho podrieu explicar?

    ResponElimina
  3. En la situació a què us referiu, igual que en altres situacions semblants que hem conegut, vam reunir-nos amb els professionals que se'ns van adreçar; vam analitzar la situació i la cerca de les respostes educatives, jurídiques i de derivació a qui exerceix les funcions d'inspecció.

    Tot plegat, en consonància a les funcions i gestions que pot realitzar el Col·legi i garantint la confidencialitat i els drets dels professionals que ens comuniquen una possible infracció i mala pràctica.
    Ens posem a la teva disposició per contrastar quines són les accions que emprèn el Col·legi en aquest tipus de casos i per aprofundir en les competències que tenim com a Col·legi i les actuacions que podem realitzar tant en aquest cas com en d'altres de semblants.

    El CEESC és un instrument de defensa dels drets i els deures de les educadores i els educadors socials així com de les persones amb qui treballen, que pren força en la mesura en què els professionals prenem part activa en la lluita i la millora de la professió. Per això, necessitem constantment de la implicació activa de les persones que exerceixen la professió i necessitem que participin al màxim amb la seva crítica, iniciativa i proposta constant. A banda d’altres consideracions, els qui assumim responsabilitats en el Col·legi entenem que és més que justificada la conveniència de col·legiar-se, ja que la unió ens dóna la força, de la mateixa manera que ens la dóna en la nostra acció professional com a educadores i educadors socials diàriament.

    ResponElimina
    Respostes
    1. I com està el cas en aquests moments? Quines mesures s'han pres des de DGAIA, des de Fiscalia i des del CEESC? Què ha passat amb l'educador que havia estat retirat cautelarment del soc lloc de treball? En la notícia no queden respostes aquestes preguntes.

      Elimina
    2. Què ha passat amb el "suposat" educador? Doncs que l'entitat l'ha recol·locat en un altre servei... i apa,....
      Pel que fa al cas, arxivat per part de Fiscalia, per manca de proves judicials, tot i que com molt bé diu el Fiscal de Menors en el reportatge, que no es disposin de proves a nivell judicial no significa que no hagi passat.
      Cadascú que en tregui les conclusions que vulgui. Tots sabem que aquesta Fundació té molts anclatges polítics...

      Elimina
    3. I el CEESC quin paper ha jugat davant tot això?

      Elimina
    4. Tal com comentàvem al missatge del 4 de febrer, ens vam reunir amb els professionals que es van adreçar al Col·legi per tal d’analitzar la situació i la cerca de les respostes educatives, jurídiques i de derivació a qui exerceix les funcions d'inspecció.

      A més, us fem saber que hem establert un acord de col·laboració amb l’adjunta d’infància del Síndic de Greuges per tal de cooperar, entre altres, en casos com el que ens ocupa.

      Us animem a que ens feu arribar iniciatives i/o propostes del què i el com es podria millorar l’acció del CEESC.

      Elimina
  4. Jo hi vaig estar 2 anys, quan era estudiant i tot i pagar el que feien era enviar-me una revista cada 4 mesos...Em va sortir una mica car...ni podia accedir a la borsa de treball...Així que me'n vaig esborrar....

    ResponElimina
    Respostes
    1. si eres estudiant és evident que no podies estar col·legiada perquè sols poden estar-ho els habilitats o els que han accedit al títol d'educadores i educadors socials. Devies ser amic o amiga del ceesc i, lògicament, en el cas que haguessis de pagar, devia ser una quantitat molt inferior al de col·legiat. Ho dic perquè fa uns anys que els amics pagaven una tercera part de la quota del col·legiat i ja fa uns anys que els estudiants d'educació social no paguen res. No entenc, doncs, que parlis de que et sortia una mica car quan en el pitjor dels supòsits no pagaves ni cinc euros al mes i pràcticament podies gaudir dels mateixos serveis d'un col·legiat. Però en tot cas, estar col·legiat crec que és un tema de compromís amb la professió, evidentment que els que no ho estan també poden estar tant o més compromesos, però em resulta sorprenent quan el 80% de la professió potser no estigui ni en el ceesc ni en cap altra entitat que pretengui representar la professió. Puc dir que simplement no vull pagar però em sembla una mica gratuït la crítica de què fa el ceesc per nosaltres.

      doncs jo em vaig col·legiar en el moment en que es va crear el col·legi i encara ho estic. Moltes vegades m'he preguntat què ha fet el ceesc per la professió però també m'he preguntat tantes altres vegades què he fet jo per dignificar la professió de la que em vaig enamorar en el seu moment i que exerceixo. Vaig viure el ceesc no com la institució que m'havia de solucionar tot. Si en definitiva moltes persones no es col·legien o se'n van pot ser que el ceesc ho faci malament però jo em vaig preguntar si la majoria de la meva professió no pensa en col·legiar-se o en associar-se, puc demandar que m'ho solucionin tot i donin respostes als principals problemes de la professió quan tenen les mateixes obligacions que la resta de col·legis però potser amb unes possibilitats que poden ser cinc vegades menys?.

      Així que tinc la possibilitat de participar, de millorar la institució i de criticar-la perquè he decidit no sortir i creure que és un mitja més per lluitar. No me n'aniré mai perquè em doni més o menys servei. Ho faré quan vegi que una altra institució em permet lluitar millor per la dignitat de la meva professió.

      Elimina
  5. L’any 2000 es va crear la figura de "l'amic del CEESC” per vehicular als futurs professionals de l’educació social i als professionals que no compleixen els requisits per a la col·legiació. En el moment que es va crear aquesta figura, aquests membres podien participar de la vida col·legial i gaudir de gairebé tots els serveis que ofereix el CEESC.

    En la darrera revisió dels Estatuts del CEESC, aprovats pel Departament de Justícia el 3 d’agost de 2013, es va incloure la figura dels Amics del CEESC, ja que en els Estatuts anteriors no constava. L’article 18 diu al respecte: “Els Amics del CEESC són aquelles persones que volen formar part del Col•legi i que no compleixen els requisits per a col·legiar-se. A través de l’abonament de la quota corresponent es beneficien dels mateixos serveis que els col·legiats, però no poden exercir el vot ni ser elegits membres de la Junta de Govern”.

    Tal com veus, els nous Estatuts introdueixen un canvi en relació amb la participació dels Amics del CEESC. Una de les accions del Pla de Treball del 2015, és la millora del programari de gestió de la borsa de treball, entre altres coses per tal d’adequar-nos a l’article 18 dels Estatuts. En aquest cas els Amics del CEESC tindran accés a ofertes de treball que no estan adreçades professionals de l’educació social. No podran accedir a les ofertes per a professionals, ja que la Llei 7/2006, de l’exercici de professions titulades i col·legis professionals indica que “els professionals titulats tenen el deure de cobrir mitjançant una assegurança els riscos de responsabilitat en què puguin incórrer a causa de l’exercici de llur professió”.

    Tal com queda reflectit en el missatge de l’anònim amb data 6 de febrer, en els darrers anys el cost per inscriure’s com Amic del CEESC ha baixat. Actualment és gratuït per estudiants del grau d’educació Social. Per a altres professionals el cost és de 55 euros.

    El CEESC no són serveis. El CEESC té com a finalitat essencial l’ordenació de l’exercici de la professió d’educació social. En aquest sentit, vetllem perquè l’actuació dels professionals col•legiats respongui als interessos i a les necessitats de la societat en relació amb l’activitat professional, garantint especialment el compliment de la bona pràctica, de les obligacions deontològiques de la professió i de les obligacions vinculades a l’exercici de la professió i la protecció dels interessos de les persones destinatàries dels serveis professionals.

    També és una finalitat essencial la defensa de la professió i dels interessos professionals de les persones col•legiades i la representació institucional de la professió.

    El CEESC és un espai per compartir, generar coneixement i discurs envers la professió d’educador/a social. Amb els serveis que oferim volem ajudar a crear consciència de col·lectiu i a visualitzar tot allò que podem fer, tot allò que podem rebre i tot allò que globalment doni sentit a seguir pertanyent i participant en el CEESC.

    Qui fa el CEESC?

    El CEESC no són únicament els 19 membres de la Junta de Govern i el seu equip tècnic. El CEESC està format per més de 2.900 persones col·legiades que gràcies al seu esforç professional, personal i econòmic, fan possible la materialització de les finalitats del CEESC. Les quotes col·legials suposen el 80% del total del pressupost anual.

    Necessitem la implicació activa dels professionals per defendre la professió i els professionals.

    ResponElimina