De la ignorància i el nostre món occidental civilitzat

Una col·legiada, que prefereix mantenir-se en l'anonimat, ens ha fet arribar aquesta reflexió al voltant de conceptes contraposats i es pregunta on està la frontera entre els uns i els altres.

Fa molt temps que no escrivia unes paraules amb ànim de fer-les públiques, però avui necessito plasmar aquestes perquè no paren de remoure el meu cap des que m’he llevat.

I és que ahir, mirant el programa FAQS de TV3, vaig escoltar atentament una doctora, que no anomenaré per respecte, i que, per ser sincera, em va impactar i emprenyar força pel que va dir.

A una pregunta d’un dels periodistes, a qui tampoc anomenaré i que tampoc vaig trobar gens encertat, ambdós van acabar afirmant que aquells que no es volien vacunar de la COVID eren uns IGNORANTS.

No sé si l’excel·lència del món mèdic és tal que permet distingir la població entre “llestos” i “tontos”, parlant clar, però l’única cosa que tinc clara és que menysprear les opinions d’una part de la població d’aquesta manera només fa pensar en massa egocentrisme.

No soc antivacunes, però tampoc soc fanàtica de la medicina convencional. El que em rebenta és que es parli així de les persones que potser pensen que hi ha altres formes de poder tenir una bona salut que no passen per la sobremedicació o el carregament de vacunes. Tampoc soc metge, ni tinc gaires nocions de medicina; soc educadora social, i considero que no es pot dividir d’aquesta manera la gent entre savis i ignorants, sobretot quan la saviesa es mesura en certs estàndards hegemònics del nostre món occidental i “civilitzat”, ja que penso que si alguna cosa fa molta de la gent que es planteja la vacuna és informar-se.

Amb tot em pregunto… La situació mediambiental i l’explotació que estem fent del planeta pot tenir alguna cosa a veure amb com s’ha creat i expandit el virus en pro d’aquest desenvolupament que considerem tan inqüestionable i que mesura el món entre “civilitzats” i “no civilitzats”? Si és així, totes les persones que des d’una altra òptica de civilització-món lluiten i han lluitat, i porten una vida coherent i informada amb principis de decreixement, sostenibilitat, i solidaritat (aquesta de la que es vanagloriava la doctora), persones que durant anys intenten cuidar el planeta perquè no passin més desgracies com aquesta i ara es plantegen la vacuna, aquests són ignorants?

Jo no sé la vida que porta la doctora, però potser viu en una casa ben gran, molt ben condicionada amb molta calefacció en aquests dies de fred, potser té més d’un cotxe, i potser cada any es permet algun viatget en algun ressort d’algun país “no civilitzat”. Si és així, que no ho sé, potser per mi estaria en qüestió la paraula ignorància.

Com he dit, soc educadora social, treballo fa uns 15 anys, i veig unes coses que m’indignen tant que no dormiria si no fos perquè aprenc a tenir temps per pair, però fa anys que veig com s’exploten persones i territoris en pro d’un bé comú (aquest que ara apel·len) que de comú no en té ni el títol… I com que no tenim una professió tan prestigiada no ho fem públic massa sovint, però és una vergonya inhumana el que es fa en aquest món “occidental civilitzat” i, sinó, mirem el que va passar als Estats Units amb l’assalt al Capitoli; la meca de la civilització mundial! Vergonyós!

Espero que aquestes paraules ens serveixin per reflexionar sobre termes que odio com: “primer món / tercer món”, “civilitzats / no civilitzats”, “desenvolupats / no desenvolupats”, i com no “ignorants / savis”.

I ara, vaig a estudiar, perquè resulta que després de 15 anys d’experiència i de lluitar sempre pels drets de la gent i per un món sostenible i humà -i formant-me molt, també- ara em diuen que haig de passar unes oposicions de “coneixements teòrics” per poder mantenir la meva feina, ja que sembla que encara no he demostrat prou els meus coneixements i encara podria estar al llindar de la ignorància.

La ignorant

10 de gener del 2021