Una finestra a la web 2.0 que pretén que l’educació social tingui un lloc al món...

dijous, 23 de juny de 2016

Educadors socials a les comissaries dels Mossos d'Esquadra? Una primera aproximació

En J. Martínez és estudiant del Grau d'educació social a la UOC i amic del CEESC. Tal com ell ens diu, “en aquest article s’argumenta la necessitat de millorar la cooperació entre els serveis socials i les dependències policials”. 

A la universitat està estudiant aquest tema per al seu TFG i ens ha fet arribar aquesta reflexió. La raó sorgeix de l’experiència professional i com estudiant del Grau d’Educació Social del seu autor. I de la detecció de certes problemàtiques que, de ben probable, podrien ser evitades i millorades amb la presència d’un educador/a social.

Cada vegada vivim en una societat més diversa, i per tant, amb necessitats cada cop més complexes. A més i sense anar gaire lluny, podríem afirmar que la majoria d’aquestes necessitats són de caire social, o almenys, en tenen un rerefons. Així doncs, les respostes a aquestes no poden ser donades des d’una sola perspectiva sinó des de l’enriquiment i la col·laboració d’altres camps professionals. Per aquesta raó, actualment, la tendència de les administracions està cada vegada més orientada a la multidisciplinarietat i al treball conjunt.

Davant d’aquesta situació, la Policia de la Generalitat – Mossos d’Esquadra no pot quedar al marge d’aquesta nova realitat i col·laboració disciplinar. I per tant, com a policia integral, ha d’anar més enllà dels simples contactes, intercanvis d’informació i creació de convenis entre administracions i entitats per donar resposta a la diversitat i integritat de les necessitats socials.

Per tant, més enllà d’aquest teixit “col·laboratiu” ja existent i de les diverses respostes que les unitats especialitzades del cos de Mossos d’Esquadra (CME) estan oferint, es podria estudiar la necessitat d’implantar la figura de l’educador social a les mateixes seus policials per diversos motius.

D’una banda, per una major eficiència, és a dir, per evitar la derivació de la persona a altres recursos i evitar, d’aquesta manera, dobles i triples victimitzacions. També per donar una resposta immediata a les necessitats socials més urgents a través d’una major coordinació i coneixement entre entitats. I, finalment, per reduir el nombre de denuncies penals, estalviant als ciutadans el farragós tràmit judicial mitjançant l’oferiment d’un servei de mediació.

I de l’altra, per una major eficàcia, és a dir, per donar suport i complementarietat a les unitats especialitzades del CME en matèria de benestar social. Actualment, aquestes unitats les ocupen, majoritàriament, agents policials formats per un curs especialitzat però en cap cas són professionals en matèria de serveis socials. També cal esmentar que aquestes unitats són molt reduïdes i amb horaris limitats en relació a les necessitats i al camp d’actuació que ocupen, per la qual cosa, s’acaben atenent, solament, les problemàtiques més urgents, i d’aquestes, un gran nombre són les protagonitzades per les situacions de violència de gènere i domèstica. Finalment, cal afegir que molts dels agents resideixen fora del seu lloc de treball, propiciant al desconeixement de la xarxa i dels recursos socials de la ciutat.

A més de tot això, cal dir que cap d’aquestes unitats té com a funció exclusiva i específica garantir els drets de cura, protecció, educació social transitòria, psicològica, mèdica i física, com per exemple, l’acompanyament, l’apoderament, el procés de participació, reflexió i desangoixa de les persones detingudes i que romanen a les dependències policials. Així doncs, aquesta funció educativa i assistencial considerada necessària des d’una perspectiva social i que no són, algunes d’elles, tasques pròpiament policials, es veuen assumides per la bona voluntat de cada agent.

Per tot això, la funció de l’educador social a les comissaries dels mossos d’esquadra no tractaria, solament, de treballar de manera multidisciplinar i conjunta sinó d’oferir, a més, una millor acollida i assistència a les persones privades de llibertat. I en definitiva, de millorar l’atenció social en matèria de benestar i col·laboració amb la xarxa d’entitats socials.


J. Martinez
Estudiant d'educació social a la UOC
Amic del CEESC núm. 133
jmartinezb23@uoc.edu    




25 comentaris:

  1. Just read complete paragraph in English language(as I am learning catalan).I think what the author (Jordi Martínez) of this is trying to convey have a very good message for us. Not only in Catalonia or Spain but all around the world if relations between police and local society are improved it would be a great victory for heading towards the peace. The cooperation between local society and the police should be very strong ,their actually exists no secret or intelligence agency this is actually the people who should provide information by there cooperation. The relations between police and society should be like that white paper in which no ink spot is should be accepted. I think that more social workers should be made and more social work regarding these two's should be done.

    ResponElimina
  2. Una proposta interessant si tenim present que moltes de les persones que estan privades de llibertat a les comissaries necessiten una ajuda que només pot garantir un professional de l'educació. Jo treballo en el món judicial i crec que és un error donar aquest tipus de servei només a les persones tancades en una presó. No em d'oblidar que molt probablement la persona que compleix condemna a la presó, haurà passat més d'una vegada per les garjoles de les dependències policials, sense haver obtingut cap mena d'ajuda educativa per evitar la victimització i la reincidència.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Al CEESC engeguem un grup de treball per tractar aquests temes. Et convidem a participar-hi! http://ceesc.cat/.../308-colectiu-dependencies-policials

      Elimina
  3. Tan de bo que aquesta proposta arribi ben lluny. Molta sort al seu autor i a totes les persones que hi han col.laborat.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Al CEESC engeguem un grup de treball per tractar aquests temes. Et convidem a participar-hi! http://ceesc.cat/.../308-colectiu-dependencies-policials

      Elimina
  4. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  5. L'autor ha eliminat aquest comentari.

    ResponElimina
  6. Iniciatives com aquesta són les que ens calen per poder tirar endavant una societat més justa en la que la dignitat de les persones, sigui quina sigui la seva situació social, quedi garantida. Millorar la cooperació entre els serveis socials i les dependències policials, és una necessitat. Les persones que acudeixen a les dependències policials ho fan per diferents motius. Uns són denunciats, altres denuncien, altres cometen delictes, altres són víctimes d'aquests, però el que tenen, tenim, tots en comú és la necessitat de que ens aconsellin, ens recordin que hem creat tota una xarxa perquè, allò que ens fa humans, la dignitat, aquest valor incondicional que tenim i que no pot ser canviat per qualsevol altre,estigui present en cada una de les nostres accions. Jo no sé si la figura d'un educador social hauria de romandre a les dependències policials o si els Mossos d'Esquadra han de tenir més formació en aquest àmbit per poder així,fer grups de treball pluridisciplinaris per millor l'atenció ciutadana, però si crec que la cosa va per aquí.
    Fa massa temps que es vol presentar a la policia catalana com a insensible o sobrepassada, doncs bé en aquest article trobem a un agent del cos dels Mossos d'Esquadra que continua formant-se i aportant idees per millorar ell mateix primer , el cos al que pertany i a la societat en general. Gràcies Jordi, a veure si aquesta iniciativa arriba lluny. Sofia

    ResponElimina
    Respostes
    1. Al CEESC engeguem un grup de treball per tractar aquests temes. Et convidem a participar-hi! http://ceesc.cat/.../308-colectiu-dependencies-policials

      Elimina
  7. Totalment d'acord amb el que diu la Sofia. Aquesta iniciativa ajudaria a millorar les relacions de dos mons, teòricament junts però molt allunyats a la pràctica. L'intercanvi d'informació, l'externalització de les institucions i el treball multidisciplinari, són l'aposta de qualitat del futur.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Al CEESC engeguem un grup de treball per tractar aquests temes. Et convidem a participar-hi! http://ceesc.cat/2014-11-03-13-05-23/noticias-blog/308-colectiu-dependencies-policials

      Elimina
  8. En semble un article molt encertat per tenir un cos de seguretat més proper al ciutadà i més sensible amb les problematiques de la ciutadania. Ànims al autor de l article en millorar un servei públic.
    Josep

    ResponElimina
    Respostes
    1. Al CEESC engeguem un grup de treball per tractar aquests temes. Et convidem a participar-hi! http://ceesc.cat/2014-11-03-13-05-23/noticias-blog/308-colectiu-dependencies-policials

      Elimina
  9. Enhorabona, és molt clar que com més oportunistas socials i un repartiment més Just de la riquesa menys deliqüencia. No només s'ha de fer acció policial contra el crim,també s'ha de pensar que porta a les persones a recorrer a aquests actes. Segur que amb més oportunitas d'elecció per a tots i haurà molts menys delictes.
    Toni.

    ResponElimina
  10. Enhorabona, és molt clar que com més oportunistas socials i un repartiment més Just de la riquesa menys deliqüencia. No només s'ha de fer acció policial contra el crim,també s'ha de pensar que porta a les persones a recorrer a aquests actes. Segur que amb més oportunitas d'elecció per a tots i haurà molts menys delictes.
    Toni.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Al CEESC engeguem un grup de treball per tractar aquests temes. Et convidem a participar-hi! http://ceesc.cat/2014-11-03-13-05-23/noticias-blog/308-colectiu-dependencies-policials

      Elimina
  11. “La funció de l’educador social a les comissaries dels mossos d’esquadra no tractaria, solament, de treballar de manera multidisciplinar i conjunta sinó d’oferir, a més, una millor acollida i assistència a les persones privades de llibertat.”

    Els educadors i educadores parteixen amb una tècnica, és a dir, tots aquells coneixements, aspectes tècnics, que un educador o educadora ha de dominar a la seva feina enfocada amb intencionalitat per incidir en la promoció social i cultural del subjectes.
    També compten amb l’ètica. El posicionament com a professionals davant uns valors , uns principis centrals que orienten la seva activitat com a professionals. En aquest paquet de valors professionals, es dóna cabuda a la imparcialitat concebuda com a sentit crític, la responsabilitat entesa com a donar resposta a les necessitats dels subjectes i de l'entorn, la humilitat compresa com a reconeixement de límits, la sinceritat i la congruència.
    La teva iniciativa, Jordi, la trobo tan interessant com esperançadora, espero que fructifiqui.
    “Endavant les atxes! “

    ResponElimina
    Respostes
    1. Al CEESC engeguem un grup de treball per tractar aquests temes. Et convidem a participar-hi! http://ceesc.cat/2014-11-03-13-05-23/noticias-blog/308-colectiu-dependencies-policials

      Elimina
  12. Una iniciativa molt interessant. Crec que aquesta visió, realizada per les dues bandes, és un reflexe de la real necessitat de millorar la cooperació dels professionals implicats per a obtenir una millor eficàcia en les seves tasques i garantir la dignitat de les persones, sigui quina sigui la seva situació.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Al CEESC engeguem un grup de treball per tractar aquests temes. Et convidem a participar-hi! http://ceesc.cat/2014-11-03-13-05-23/noticias-blog/308-colectiu-dependencies-policials

      Elimina
  13. Bon article, bon argumentat i de gran nivell

    ResponElimina
    Respostes
    1. Al CEESC engeguem un grup de treball per tractar aquests temes. Et convidem a participar-hi! http://ceesc.cat/.../308-colectiu-dependencies-policials

      Elimina
  14. Em sembla una proposta molt bona i adequada. També penso que la figura d'un educador social a una comissaria seria de gran ajuda i utilitat. La prova la trobem en què els mateixos agents de policia es veuen obligats a realitzar aquest tipus de tasques. Doncs, qui millor que un educador social per fer, precisament, d'educador social.
    El meu àmbit de treball és la sanitat, i es fa evident, més que mai, la necessitat de professionals d'aquest tipus, i més en contextos complicats com són els que ens podem trobar a diari en una comissaria.

    Altra cop, molt bona proposta.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Al CEESC engeguem un grup de treball per tractar aquests temes. Et convidem a participar-hi! http://ceesc.cat/.../308-colectiu-dependencies-policials

      Elimina
  15. Claro que se pueden meter educadores sociales, pero actualmente donde faltan educadores sociales es en el medio, no se trata de trasladar a dependencias las tareas del educador social, los problemas vienen de donde vienen, pero parece que la solución siempre depende de otros estamentos, y es en la misma educación social de donde tienen que salir esos ámbitos, pero parece que a las administraciones no les va esta labor, van a son de los sucesos periodísticos, ¿que me decís de los institutos? donde meten integradores porque es más barato, on en los mismas oficinas técnicas donde prefieren educadores noveles en vez de curtidos para así domesticar a su séquito, en fin, tratemos la educación desde su raiz y no nos traslademos de seguida a donde tendrían que llegar los casos severos, salud

    ResponElimina