"Crec que tothom hauria de viatjar i conèixer gent de tot el món per tenir una ment més oberta"

Amb motiu de la crisi, de la falta de feina, està molt a l’ordre del dia el fet que la gent, i sobretot la gent jove, busqui oportunitats fora del nostre país. Potser fins i tot coneixeu algú que durant aquest últim any ha marxat a treballar, estudiar o fer un voluntariat a l’estranger.

Avui us volem acostar una experiència d’un intercanvi que es va dur a terme el segon trimestre del 2012 en l’àmbit de l’educació social. En Thibault Milton, un jove belga amb estudis d’animador cultural, va estar fent de voluntari a l’Espai Jove La Mina, entre l’abril i el juny de l’any passat.

Per explicar-vos l’experiència, hem parlat amb la Berta Badia, coordinadora del projecte Espai Jove La Mina i també amb el mateix Thibault.


THIBAULT: Què et va portar a venir a fer un voluntariat a Barcelona?

Volia viure una experiència en què no hi hagués ningú a qui ja conegués prèviament i en què pogués compartir i ampliar els meus coneixements artístics. Barcelona em va atraure especialment, sobretot pel clima i l’embruix espanyol, que m'agrada molt.

THIBAULT: Com vas gestionar aquest voluntariat? Amb quines entitats vas contactar?
Vaig organitzar el projecte amb una associació anomenada "Dynamo International" que vaig conèixer a través del meu casal de joves, a Brussel·les. Més tard, des de Barcelona ens van recomanar l’Espai Jove.

Aquí teniu en Thibault amb un graffiti fet el juny passat a l’Espai Jove


BERTA: Com va arribar en Thibault a fer un voluntariat a La Mina?
Als vols del mes de març, ens va arribar un correu del CEESC que deia que des l’ONG Dynamo International, en el projecte de Mobilitat International, estaven buscant una entitat que volgués col·laborar amb ells, ja que hi havia un jove belga, que volia venir a Barcelona a aprendre espanyol i a fer de voluntari en alguna entitat que treballés amb joves. A nosaltres ens va sembla una molt bona idea, vam pensar que seria bo per a ell, per als joves d’Espai Jove La Mina i per a nosaltres com a professionals acollidors. De seguida ens vam entendre amb Aude Janssens, treballadora social de l’ONG Dynamo Internacional; ens vam presentar, ens vam explicar qui érem i que volíem i vam signar el conveni. En Thibault va demanar la beca i li van concedir. Com que el CEESC coneixia els nostres interessos, va fer-nos de pont amb l’entitat proposant, i això ens va permetre aprofitar aquesta oportunitat.

Per als qui no el conegueu, l’Espai Jove La Mina és un servei de dinamització juvenil del Consorci del Barri de La Mina, gestionat per Calaix de Cultura. La seva tasca és dinamitzar la gent jove amb activitats, tallers, sortides culturals i lúdiques, festes comunitàries, i acompanyar-la en la transició a la vida adulta. Ofereixen tot un seguit d’eines que permeten als joves ser autosuficients i autogestionar el seu temps de lleure. També treballen directament amb la comunitat educativa del territori per tal d’abordar temes d’aprenentatge formal i, sobretot, per intentar pal·liar els problemes d’absentisme escolar que en moltes ocasions acompanyen aquest adolescents i joves; també treballen amb les entitats d’inserció laboral per tal de derivar aquells casos que creuen que són susceptibles d’iniciar un itinerari de formació laboral.

En Thibault ensenyava els nens a dibuixar i pintar, i ajudava en les activitats que ja estaven programades, com ping pong, futbolí i percussions.



THIBAULT: Quina va ser la teva primera impressió de La Mina?
Quan vaig arribar a l'aeroport de Barcelona i vaig preguntar a la gent com anar al barri de la Mina, em van dir que no hi anés perquè era molt perillós… Així que jo no les tenia totes quan vaig arribar per primera cop a "la Mina", i em vaig endur una bona sorpresa en ser rebut per una gent tan normal i humana com qualsevol altra. Odio els estereotips i el que arrossega aquest barri n’és un de realment gran.

THIBAULT: I de l'Espai Jove?
Quan vaig arribar per primera vegada a l’Espai Jove hi havia molts nens, cosa que va fer que els conegués tots a la vegada, que ja em va anar bé. Em van acceptar immediatament, tot i que jo no parlava ni una paraula d'espanyol i venia d'un país del que mai havien sentit a parlar. Així que, després del meu primer dia, em vaig alegrar de ser allà.

En Thibault fent el graffiti
amb els nois i noies de l'Espai Jove

THIBAULT: Havies fet abans un voluntariat? Ens ho expliques?

Sí, abans d’aquesta experiència n’havia tingut d’altres. Vaig fer d’animador per a gent gran durant dues setmanes; d’educador en un espai d’estudi durant un mes; de monitor esportiu per a nens durant un mes i mig, i organitzant activitats artístiques per a nens molt petits en unes colònies durant dues setmanes També he participat organitzant jornades atlètiques per a persones invidents i sordes.

THIBAULT: Què és el que més t'ha agradat de la feina que has estat fent a l'Espai?
Amb el que més vaig gaudir va ser fent percussió amb els xavals i veient-los passar-s’ho tan bé, i també fent-los descobrir del dibuix i veure’ls progressar i realitzar-se fent-ho. Vaig tenir també molt bona entesa amb els meus dos companys; va ser fantàstic veure com feien tot el possible per integrar-me en l’equip!

BERTA: Com ha estat l’experiència de tenir un voluntari europeu a L'Espai?
Creiem que l’experiència ha estat molt bona, tot i que al principi ens feia certa “por” el tema de l’idioma; però aquesta experiència ens ha ensenyat que hi ha un altre tipus de llenguatge que també es pot compartir. En Thibault és un bon dibuixant i aquesta ha estat la seva llengua més usada; el dibuix li ha permès tant a ell com als joves d’Espai Jove La Mina, comunicar-se sense problema. Aquest fet recolza una de les grans premisses del nostre projecte que és que l’art és un molt bon instrument de transformació social.
El pas d’en Thibault per aquí també ens ha permès treballar el tema de la geografia amb els joves, situar-nos en un mapa i, sobretot, conèixer una altra realitat juvenil que no és la seva.
L’experiència també ens ha permès exportar una imatge del barri de La Mina, més positiva i sense tantes etiquetes com és massa habitual.

THIBAULT: Què t'ha aportat aquesta experiència? Què t'emportes cap a casa?
Doncs m’ha ajudat a refer la visió que tinc del que vull que sigui el meu futur. També ha reforçat les meves habilitats per crear vincles socials.

BERTA: I a l’Espai, què és el que us ha aportat aquesta experiència?
Per a l’equip educatiu ha estat tot un repte també (els idiomes no són el nostre fort) poder fer una bona acollida a en Thibault i que se sentís un més de l’equip. Penso que ens n’hem sortit prou bé.

THIBAULT: Ho recomanaries a altres joves?
Sí, per descomptat que recomanaria aquesta aventura a qualsevol que tingui el temps i la voluntat per fer-ho. Crec que tothom hauria de viatjar i conèixer gent de tot el món per tenir una ment més oberta.

THIBAULT: Has trobat diferències entre la manera de veure el món professional del sector social aquí i a Bèlgica? Ens les pots comentar?
No, crec que les condicions són més o menys les mateixes en tots dos països. Tot i que que a Espanya probablement hi ha salaris inferiors a causa de la crisi econòmica actual.


I vosaltres, teniu alguna experiència semblant a la que us hem explicat? Us agradaria participar en un voluntariat europeu? Coneixeu el projecte d’Internacionalització del CEESC?