L'educador familiar

http://educadorsfamiliars.com
La Raquel Sala i el Daniel Hernández són educadors socials. Amb diversos anys d’experiència a serveis socials  i en suport i acompanyament a famílies, van decidir fa dos anys engegar el projecte Educadors Familiars.  Es dediquen a fer acompanyament a les famílies en l’educació dels fills, utilitzant la metodologia pròpia de l’educació social.  

Fa un temps ens van venir a explicar el seu projecte i a demanar assessorament a través del NIU, una línia del Servei d’Ocupació i d’Orientació Professional del CEESC, adreçada a donar suport a idees i projectes de col·legiades i col·legiats.

Ara, ens deixen la seva reflexió sobre l’educador/ora familiar:


La família és un tot,
un petit univers, singular, únic i irrepetible, en el que les confluències individuals de tots els seus membres, a la família nuclear i a l’extensa, generen dinàmiques pròpies, exclusives, que modelen present i futur.

Quan una família viu una dificultat, sent que hi ha una problemàtica latent, o alguns dels seus membres entren en conflicte, cal un professional que s’apropi amb una mirada àmplia, amb una perspectiva holística, algú que pugui copsar la necessitat i la vivència de cada membre, gran o petit, un educador social.

La capacitat de l’educador familiar d’obrir l’enfoc i la seva acció propera i participativa són eines de gran valor en la regeneració de llaços i d’interaccions familiars; amb una intervenció socioeducativa es poden treballar temes tan diversos com les capacitats marentals i parentals, la salut, els hàbits, els límits, la Comunicació No Violenta, el patronatge positiu...

Quan es treballa amb tota la família la observació és més completa, el diagnòstic social i educatiu és més concret, els objectius i el pla de treball més adients, i la intervenció més breu, perquè la participació de tots els membres de la unitat familiar conflueix i és plenament resolutiva.

Des de l’Educació Social es treballa per l’apoderament de les persones, per tal que assumeixin la responsabilitat plena sobre la seva vida i sobre  la seva quotidianitat; quan es treballa amb famílies cal fer entendre els adults que les dificultats dels infants són també seves, i que la seva plena implicació en les dinàmiques socioeducatives que es proposen condueix a una solució propera.

L’educador familiar ha de ser capaç de treballar amb la família des de la cura i la reflexió, tot entenent que és un espai íntim i per tant delicadíssim, que precisa de profund respecte als seus valors i als seus ritmes sense projectar i amb les pròpies vivències familiars apamades; cal doncs un treball previ personal de coneixença i plena acceptació.

Des del projecte Educadors Familiars fem realitat aquesta metodologia de treball des del vincle, la transparència, la proximitat, la confiança i el bé comú.

Raquel Sala i Daniel Hernández. Educadors socials.