Una experiència formativa amb cavalls

El passat mes de maig vam dur a terme el curs “Intervenció socioeducativa amb cavalls”, al que van participar 19 persones. El vam fer en col·laboració amb Horseway, una associació dedicada al benestar de les persones, la doma natural i equitació connectada, sempre en base a una relació d'amor, respecte i harmonia.

A través del curs s’han donat a conèixer les possibilitats d'intervenció social des de la Teràpia Assistida amb cavalls, s’ha descobert l'Etologia i el maneig bàsic, ens hem apropat al Coaching amb cavalls i a la psicoteràpia amb cavalls al nostre model d'intervenció i també hem practicat  la intervenció amb els cavalls en l'educació emocional i la reparació del vincle.

Hem demanat a una de les professores que ens fes una breu reflexió sobre el curs. I, per no quedar-nos només amb un punt de vista, també l’hem demanat a una de les alumnes. Aquí us les deixem:


La visió d’una de les professores

Susanna Giménez, educadora social. Màster en Teràpia Assistida per Cavalls per la Universitat de Girona. Col·legiada 10247

Un cop acabat el curs, tots els formadors hem intentat fer un recull, un article, perquè l'essència de cada sessió quedés reflectida de manera equilibrada. Després de llegir vàries vegades les diferents aportacions que s’han fet, m'han vingut dues preguntes que ens hauríem de fer abans de treballar amb cavalls:
  1. Entenc la naturalesa dels cavalls?
  2. Estic disposada a mirar el que em retornaran?

Si no podem respondre que “sí” a les dues qüestions, millor posar fil a l'agulla perquè les dues són iguals d'importants i una no funciona sense l'altre.

Si volem intervenir amb col·lectius vulnerables (i vulnerats) i acompanyar-nos d'aquests animals, caldrà aprendre etologia i entendre que el vincle i la comunicació amb els equins és bàsica per la comprensió mútua.

La pregunta número 2 ens planteja si estem disposades al retorn de la nostra vulnerabilitat, a posar en joc les nostres competències emocionals (vincle primogènit) i com ens comuniquem socialment.
És per això, que durant la formació, i des de diferents paradigmes, hem mostrat com treballar amb els cavalls la comunicació, l'empatia, el vincle, la gestió emocional i la presència:
  1. amb un mateix/a
  2. amb l'altre
  3. amb el cavall

Cada participant ha decidit el que estava disposat a recollir del que li mostraven els cavalls.

La visió d’una de les alumnes

Vanessa Lopez

Aquest curs sobre la intervenció socioeducativa amb cavalls m’ha donat l’oportunitat de descobrir altres vies per crear un vincle fort i enriquidor amb nosaltres mateixos/es i amb l’altre. M’ha portat a l’escolta atenta i respectuosa a partir de la gran amabilitat que ens han ofert els cavalls i les eugues. Ha estat interessant poder aprendre i desaprendre a l’hora de situar-me en l’aquí i en l’ara, aspecte molt important tan a nivell personal com professional.

A partir dels/les diferents professionals que ens han acompanyat he pogut anar descobrint de mica en mica diferents aspectes que engloben una intervenció des de la seva arrel. Han sorgit alguns termes com empatia, il·lusió, vincle, escolta, responsabilitat, estar present, amabilitat, estima... Termes que, personalment, considero que van estretament relacionats amb la nostra tasca d’acompanyament respectuós.

La part pràctica del curs ha estat molt enriquidora, aquesta ha permès anar introduint alguns conceptes teòrics mentre ens relacionàvem amb les eugues. Durant aquestes estones la dinàmica general del grup ha estat molt positiva, ens anàvem observant des del respecte i ens recolzàvem sempre que era necessari.

A partir de l’observació atenta, calmada i necessària de les eugues, cavalls, companys/es i professorat ha sorgit un moment màgic on m’he pogut adonar de que diem molt més amb el nostre llenguatge corporal que no pas el verbal. Aspecte molt interessant de reflexionar, no?

En definitiva, aquest curs ha estat engrescador, emocionant i sobre tot especial i únic.