Infants i publicitat. El repte d’educar persones crítiques amb el discurs publicitari

El proper dijous 12 de juliol es durà a terme la Jornada "Educar en el consumo de los medios. ¿Tarea de quién?", per part de la Universitat Pompeu Fabra i MediaCorp Reserarch Project. 

Aquesta Jornada està dirigida a docents i persones implicades en la labor educativa i té com a objectiu sensibilitzar sobre la importància d'educar consumidores i consumidors crítics dels missatges mediàtics.

Hem demanat a la gent de MediaCorp que ens escrigui una entrada al blog. És realment important aquesta educació en el consum dels mitjans? 

INFANTS I PUBLICITAT
El repte d’educar persones crítiques amb el discurs publicitari

Els nens i nenes d'entre 4 i set 7 són els infants de l’Estat espanyol que més temps passen davant del televisor; gairebé tres hores al dia, segons apunten les dades de l'Informe Televisió i Menors 2015, elaborat per l'Associació d'Usuaris de la Comunicació (AUC), a partir de dades de Kantar Media. Molt per davant dels 33 minuts que dediquen els nens i nenes a Alemanya.

En aquest marc s'ha generat en els últims 30 anys una gran preocupació pel tema de la publicitat infantil televisiva i els seus efectes. Més enllà de les característiques del producte o servei, els infants reben contínuament missatges vinculats a rols de gènere, estereotips,  diversitat (o no) i representació de la imatge corporal, entre molts altres aspectes que defineixen la seva identitat.

Un estudi dut a terme per investigadors de la Universitat Pompeu Fabra, en el marc del projecte “Mediacorp: ¡Mi cuerpo me gusta!”, posa de manifest que, dels 150 anuncis més vistos a Espanya durant l’any 2015 per a infants d’entre 6 i 9 anys, un 89,1% estan protagonitzats per actors i actrius de característiques físiques esveltes. Tots ells assumeixen rols protagonistes. En el cas que algun dels personatges que apareix a l’espot no s’ajusti a aquestes característiques, queda relegat a un paper secundari.

Espanya és un dels països europeus amb la taxa d’obesitat infantil més elevada; tot i això, el relat publicitari no té lloc per a la realitat, i encara menys en el cas dels infants. Es tracta d’uns receptors que, donada la seva edat, són especialment vulnerables, ja que atorguen credibilitat a qualsevol estímul que puguin associar a quelcom gratificant, per la qual cosa resulta ingenu no pensar en la incidència que tot el discurs publicitari té sobre la seva definició de valors i sobre la construcció de la  imatge corporal dels infants.

Igual que expliquem als infants que, al cinema, els superherois volen, però que a la realitat és impossible que un humà ho faci sense prendre mal; de la mateixa manera que ens prenem el temps necessari per fer-los entendre que, per molt que la televisió ho anunciï, no podem comprar tot el que hi ha al supermercat, cal transmetre’ls que la vida va més enllà de qualsevol imatge passada pel sedàs publicitari. D'aquest esforç se'n diu educació mediàtica, en aquest cas centrada en la publicitat.

L’educació publicitària, com qualsevol  transmissió de valors, exigeix paciència -és com la pluja fina que va calant a poc a poc-, però, amb el temps, els seus efectes són inesborrables i capaços de convertir els infants en espectadors crítics i preparats per entendre que la realitat és molt més que nens i nenes feliços i esvelts -paradoxalment menjant pastisseria industrial- o nenes jugant amb nines roses i nens gaudint d’herois musculats vestits amb malles ajustades.

Per això, perquè creiem que és necessària la reflexió però també poder tenir eines per treballar l’educació mediàtica amb els nens i nenes, des de MediaCorp estem organitzant el proper 12 de juliol a la Universitat Pompeu Fabra la jornada gratuïta Educar en el consumo de los medios, ¿tarea de quién? La jornada vol ser un espai de debat i reflexió  entre els actors implicats en el repte d’educar als nens i nenes per fer-ne persones crítiques amb el consum dels mitjans, posant un èmfasi especial en la publicitat i en la seva influència en la construcció de la imatge personal. A més a més s’hi presentaran diferents plataformes amb eines per treballar amb els infants.
Inscripcions gratuïtes: www.micuerpomegusta.com


Equip MediaCorp


MediaCorp és una recerca liderada per la Universitat Pompeu Fabra, en la qual participen altres universitats espanyoles, que centra l’estudi en nens i nenes d'entre 5 i 9 anys, amb l'objectiu de desenvolupar una mirada crítica sobre la publicitat i els estereotips que difon, a fi de prevenir futurs trastorns de la imatge corporal i potencials trastorns alimentaris.

"Mi cuerpo me gusta" (www.micuerpomegusta.com) és la plataforma online impulsada per MediaCorp que pretén oferir eines per treballar el sentit crític dels nens i nenes a l’hora de consumir els mitjans.