Un dels objectius del pla de treball del 2019 era el d’estudiar aspectes del benestar professional i l’autocura dels professionals de l’educació social.
Així, vam dedicar el Dia Internacional de l’Educació Social del 2019 a posar de manifest que la informació, la formació, la trobada i el reconeixement són quatre elements essencials per a l’autocura professional, amb l’organització de la Jornada La nostra energia és la nostra força.
Amb la Jornada vam reivindicar que la nostra energia és la nostra força per acompanyar processos de canvi i facilitar millors condicions de vida a les persones i a la comunitat.
I, si un dels quatre elements essencials per a l'autocura professional és la informació, des del CEESC hem volgut fer una cerca documental relativa a l’autocura de professions del sector que puguin ser referents.
A continuació trobareu la bibliografia que hem preparat sobre aquest tema per tal que la pugueu consultar:
Llibres i capítols de llibres
Treballs finals de grau, de postgraus, de màsters, de tesis
Articles de revistes i ponències de congressos
Vídeos
Així, vam dedicar el Dia Internacional de l’Educació Social del 2019 a posar de manifest que la informació, la formació, la trobada i el reconeixement són quatre elements essencials per a l’autocura professional, amb l’organització de la Jornada La nostra energia és la nostra força.
Amb la Jornada vam reivindicar que la nostra energia és la nostra força per acompanyar processos de canvi i facilitar millors condicions de vida a les persones i a la comunitat.
I, si un dels quatre elements essencials per a l'autocura professional és la informació, des del CEESC hem volgut fer una cerca documental relativa a l’autocura de professions del sector que puguin ser referents.
A continuació trobareu la bibliografia que hem preparat sobre aquest tema per tal que la pugueu consultar:
Llibres i capítols de llibres
- Protocol d'Intervenció en l'àmbit dels riscos psicosocials. Butlletí Oficial de la Província de Barcelona, núm. 188, del 6 d’agost de 2008.
- Colegio de Educadores y Educadoras Sociales del País Vasco. Comisión de Ética y Deontología. Agresiones a educadores y educadores sociales en el desarrollo de su acción profesional. Invitación a la reflexión y a la toma de decisiones. Bilbao: GHEE – CEESPV, 2015.
-
VILAR MARTÍN, J.; RIBERAS BARGALLÓ, G.; ROSA GREGORI, G. La formación en competencias morales para el ejercicio responsable de la profesión y la prevención de burnout. A: Torío López, Susana [coord.] La crisis social y el estado del bienestar: las respuestas de la pedagogia. Oviedo: Universidad de Oviedo, Servicio de Publicaciones, 2013.
- VIÑAS I MILLÁN, A. FABREGÓ I CLAPAROLS, E. El professional com a persona. Barcelona: Generalitat de Catalunya, Departament de Benestar Social i Família, 2012. 25 p.
Treballs finals de grau, de postgraus, de màsters, de tesis
- ALBA MARTÍ, N. Estudi del Síndrome del Burnout en Educadors i Educadores Socials de Centres de Menors de Caràcter Residencial. El cas de Mallorca. [S.l]: [s.n], 2017.
- ANTÓN VILLAMIZAL, A. Estrés laboral y estrategias de afrontamiento en educadores y educadoras sociales que trabajan con personas con diversidad funcional. [Barcelona?]: [s.n], 2019.
- HIERREZUELO GÁLVEZ, F. Cuantificación del grado de satisfacción e insatisfacción de los educadores de centros sociales del C.P.M “Virgen de la Esperanza”, en relación a sus condiciones de Trabajo, su formación recibida y el acceso al puesto de Trabajo. [S.l]: [s.n.], 2014
- MARINA, Y. Les competències emocionals en els educadors/es socials. Projecte Final del Postgrau en Educació Emocional i Benestar. Barcelona: Universitat de Barcelona, 2013.
- MARTÍN LÓPEZ, D. Riesgos psicosociales en educadores sociales palentinos. [S.l]: [s.n], 2019.
- SALA RUIZ, N. Les competències emocionals, l’engagement i la satisfacció amb la vida dels educadors/es socials de Catalunya. [S.l]: [s.n], 2015.
- SOLERS MATEO, M. F. Mindfulness para educadores y educadores sociales. [S.l]: [s.n], 2019.
Articles de revistes i ponències de congressos
- BLANCH PLANA, A; ALUJA FABREGAT, A.; BISCARRI GASSIÓ, J. Síndrome de Quemarse en el Trabajo (Burnout) y estratègies de afrontamiento: un modelo de relaciones estructurales. A: Revista de Psicologia del Trabajo y de las Organizaciones, 2002, vol. 18, núm. 1, pp. 57-74.
- COBOS SÁNCHIZ, D. El paraguas de la vocación: apuntes sobre la salud laboral del/a educador/a social. A: RES Revista de Educación Social, 2017, núm. 24, 143-148.
- EXTREMERA, N.; DURAN, A.; REY, L. La inteligencia emocional percibida y su influencia sobre la satisfacción vital, la felicidad subjetiva y el “engagement” en trabajadores de centros para personas con discapacidad intelectual. A: Ansiedad y Estrés, 2005, núm. 11, pp. 63-73.
- FERNÁNDEZ DEL VALLE, J. C.; LÓPEZ LÓPEZ, M.; BRAVO ARTEAGA, A. Job stress and burnout in residential child care workers in Spain. A: Psicothema, 2007, 19 (4), pp. 610-615.
- GARRIDO FERNÁNDEZ, M. [et al.]. Estudio del burnout entre los professionales de los equips de tratamiento familiar en la atenció a las familias en riesgo psicosocial. A: Apuntes de Psicología, 2009, vol. 27, núm. 2-3, pp. 517-537.
- HELIZ LLOPIS, J. [et al.]. Análisis de factores de riesgo de la profesión de educador en diferentes contextos residenciales de la provincia de Alicante. A: Revista sobre la infància y la adolescència, 2015, núm. 9, pàgines 47-59.
- JENARO-RÍO, C.; FLORES-ROBAINA, N.; GONZÁLEZ-GIL, F. Síndrome de burnout y afrontamiento en trabajadores de acogimiento residencial de menores. A: Intenational Journal of Clinical and Health Psychology, 2007, vol. 7, núm. 1, pàgines 107-120.
- MARTÍNEZ, Ò. L’emoció d’enfrontar-se a la crisi diària des de l’educació social. A: Quaderns d’Educació Social, 2014, núm.16.
- PARIS ROMEU, S. Espiritualitat sense religió. Mindfulness aplicat a l’educació social. A: Educació Social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 2018, núm. 69, 65-83.
- PÉREZ CARBÍ, C. La prevención de riesgos laborales de naturaleza psicosocial en la administración de la Generalitat de Catalunya. El modelo del departament de Benestar i Família. A: Prevención integral.
- PUIG I CRUELLS, C. La supervisión en los Servicios Sociales: una ocasión para el cuidado profesional y el pensamiento. A: Social Perspetives, 2011, vol. 13, núm 1.
Vídeos
- Alesanco, Eva. (2014, maig 21). Educació emocional en la intervenció social: aprenent de la marató.
- Bardera, Toni (2016, abril 21). El xantatge emocional: una eina de manipulació negativa.
- Bisquerra, Rafel (2012, novembre 29). Competències emocionals i benestar.
- Conejos, Luisa (2017, maig 4). 'Mindfulness', una nova perspectiva d’intervenció social
- Gasull, Arnau (2019, març, 7). Resiliència per a professionals de l’àmbit d’afers socials.
- Pozo, Joan Manuel del (2019, abril 26). El camí de la felicitat o la felicitat del camí.
- Puig, Carmina (2013, octubre 23). Cuidar-se en les professions socials per a poder cuidar.
- Puig, Carmina (2014, novembre 11). Sistematització de l'experiència i reflexivitat com a formes de recerca i cura professional.
- Serrano, Sebastià (2010, octubre 19). Comunicació i felicitat
- Viñas, Anna (2018, març 8). Posem en joc les emocions del professional d’ajuda!
- VII Jornades Posem en joc l’educador/a (2014, novembre 14). Apoderament de l’educador/a.